Semak Duit

12 March 2010

NAMA KURSUS : KURSUS ASAS PENJAGAAN KESIHATAN

Tarikh : 4-5 Mac 2010
Tempat : Auditorium C,KOMTAR

Aku rasa tak rugi aku g kursus tue.Macam2 faedah dan ilmu yang aku dapat.Ilmu berkenaan diri kita sendiri.
Mula2 aku ingatka kursus nie boring tp tak rupanya..Yer la,ari pertama kursus kami semua ( peserta kursus) hanya wt pengukuran  BMI, % lemak badan dan tekanan darah (BP) seterusnya makaaaannn...

Tak sampai 1 ari kursus dah habis..hehe.Leh la balik ofiz wt keja tp klu tak da keja leh cabut balik umah dah pOoonn...

Ari kedua baru ada ceramah cikit tp tetap tak bosan. Kira okeyla penceramah2 tue semua. Kita nie klu pas makan,kena plak tengah ari,mata mulalah nk tertutup..tp tak la smpai tersengguk2.hehe.....

Mai nk kongsi ckit apa yg aku dapat dari kursus nie..

-PENCEGAHAN PENYAKIT KRONIK MELALUI AMALAN GAYA HIDUP SIHAT-

Antara penyakit kronik seperti di bwh:

* Diabetes
* Kardiovaskulor (Penyakit Jantung)
* Hipertensi(Darah Tinggi)
* Angin Ahmar/Stroke
* Dyslipisaemia (berkaitan kolestrol,maybe yg mna kolestrol tinggi kot)
* Obesity (semua maklum kot dgn penyakit nie)
* Penyakit Mental
* Kanser (Penyakit nie melibatkan bnyak organ badan kita)

Takut betul dengar nama2 penyakit nie pon,naik bulu roma..

Penyakit nie berpunca dari bnyak faktor antaranya:

* Pemakanan kita yang tidak sihat (yer la,ikut mudah oder jer KFC,McD,Pizza dll....)
* Tak lakukan aktiviti fizikal (kononya tak da masa..tp aku pun slalu bg alasan tue :))
* Tabiat merokok !!! (kadang2 pompuan pon ada gak yg merokok tp nie dikhaskan untuk lelaki)
* STRESssssSS.... (hah,ni pon bleh jd punca penyakit kronik tau)

p/s : Pemeriksaan payudara 10 hari slps datang bulan.
       Banyakn mkn buah-buahan & sayur-sayuran serta kurangkan makanan yang berlemak!!!

Satu lagi aku nk kongsi.
Aku kena turunkan berat badan!! Nie angkara aku wt pengukuran BMI la...isy..isy... StresssSSs(tak mau,nnt dpt penyakit kronik lak). Aku kena trunkan 2 kg lagi!!! hah,ingat senang ka??? 2 kg tue beb..  Nie yg tak best. Orang slalu kata makan ja selagi ada keinginan & kemampuan utk mkn.. Tue org yg kata,aku dengar ja...tp bila dah tak jaga mkn mmg cepatla ketidakmampuan utk makan tue datang kan??

Aku mula main badminton ja kt umah..tp sejak balik keja lewat nie,aku dah kurang aktif. Aku rasa cm nk wt gelangang ja utk aku main badminton mlm2 tp sapa la aku nie..Kena modal banyak ooOooo...

Ada lagi yg aku nk bebelkan nie. Aku dinasihatkan oleh penceramah kursus tue supaya jgn nasihat orang ketika stress, kita kena cari apa masalah dan bukannya lari dari masalah & fikirkan yang posotof untuk elakn stress....Ingat,stress tue punca penyakit kronik!!!! KLU ANDA TAK SAYANGKAN DIRI ANDA,SAPA LAGI YANG AKAN SAYANGKAN ANDA..

2 comments:

p3chandan said...

ok nak diet la...morning walk dah start balik.takot kan kalau dpt penyakit2 kronik tu.better prevention than cure omputeh kata.kalau 2 kg je nak turun tak le gemok iella...

~♥ iella ♥~ said...

2 kg utk berat badan jer kak..yang lemak2 barkumpl kt anggota2 len nie cmna nak buat..Nk beli seluar pun jd susah sbb besar kr paha @ punggung..haaaaa......stress..

Friends